Mikä on uutta

Tervetuloa Cosmopolitanin keskusteluihin!

Osallistu keskusteluihin joko anonyymisti tai omalla nimimerkilläsi. Luethan keskustelualuuen säänöt täältä. Tervetuloa mukaan!

Voit aloittaa uuden keskustelun siirtymällä valitsemallesi keskustelualueelle ja kirjoittamalla suoraan punaisen vaakapalkin alapuolelle ("Kirjoita viestisi tähän").

Rekisteröi käyttäjätilisi foorumille klikkaamalla tästä!

Säästäminen - Yleinen keskustelu

• Keskustelun aloittaja andefizz
  • Aloitettu
M

Miffy

Vieraileva tähti
Joopa joo, niin se on, ja näyt viel olevan Helsingistä. Mä en voi lakata ihmettelemästä tän seudun vuokranantajien ahneutta... Mun mielestä opintotukea vois vaikka jotenkin alueellisesti rukkailla, esim. että täällä pk-seuudlla olis korkeempi asumistuki; täällä keskivertominiyksiö maksaa väh. 450e, kun sillä hinnalla useissa muissa kaupungeissa asuisi isossa keskustakaksiossa tai jopa kolmiossa. Tietty esim. asumislisän korotus tällä seudulla aiheutaisi ongelmia, kun vuokranantajat sitten edelleen nostaisivat vuokria et ei mikään ratkaisu ehkä.

Nii-i, mistäs rahoista sitä säästäis? :)

M

marimma

Vieraileva tähti
Meillä on säästäminen onnistu ihan hyvin. Kauppaan mennessä on pakko sen 20€:n setelin riittää kahden ihmisen ja kahden kissan ruokiin. yleensä ostellaan makaroonia ja jauhelihaa. Tai nuudelia. minä en vaan osaa syödä monipuolisemmin joten periaatteessa me ei edes mietitä mitä ostetaan. Ellei sitten tiedetä että on tulossa pitempi rahakatko jostain suunnalta :)
Sipsiä ja limua ukko osteli paljon alkuaikoina, mutta sitten kummasti huomas ettei sitä rahaa ihan kamalasti sitten ruokaan jääkkään.

Meillä on purkki johon sitten joka päivä pyritään se euro vähintään laittamaan. Tosin tässäkin on se juttu, että nyt kun on nämä palkka asiat vielä vähän opettelu vaiheessa, niin joskus ei vaan rahat riitä ja kun ei edes muisteta millon niitä tulee ja mitenkin. Mutta sanotaan niin että tämä alkaa sitten viimeistään toimimaan kun on tottunut uuteen rytmiin :)

helppoa rahaa laittaa syrjään, ja ihan hätätilanteessa sitä saa käytettyäkin :) Keräsin yhdessä vaiheessa "yksin" (kämppiksen kanssa) asuessani 70€ parissa kuukaudessa :)

T

tata

Vieraileva tähti
Mulla on kaks tiliä, toinen on säästötili (virallisesti se kai on karttuva tili, kuten joku sanokin aiemmin), josta saan nostaa 4 kertaa vuodessa ja pankin kautta, ja sit on se tili mistä otan rahaa. Nyt kun vietän välivuotta ja käyn töissä, niin palkasta yritän laittaa hieman yli puolet säästöön ja muut sitten käytän. Tosin viimeks en siirtäny heti rahoja, vaan sit vissiin viikko sitten laitoin paljon rahaa säästöön. Ja jäi silti mukava summa käyttöä varten. :) Asun siis vielä kotona, joten ei mene vuokraan tai sapuskoiden ostoon rahaa, mut kyllä sekin aika vielä koittaa. :D Välillä vaan tulee iso houkutus ostaa namusia tai sit kirjoja ja leffoja. Tai sit kaikkia noita kerralla. :D Noihin kaikkiin oon sortunu tällä viikolla. :D Mut sit taas menee jonkin aikaa ennen kuin ostan seuraavan kerran tolla tavalla kun en asu kovin lähellä mitään isompia kauppoja joihin mennä törsäämään...

M

marimma

Vieraileva tähti
Nyt on mulla säästötili Tapiolassa :)
Nyt jos pyrkis sinne joka kuukaus sen 20€ laittamaan niin mä olisin nopeesti rikas :) Se hyvä puoli tuossa on, että Tapiolalla ei ole sellasta konkreettista pankki pistettä mihin kävelet ja saat nostettua, vaan nuo kaikki tapahtuu netistä käsin. En halunnut edes automaattikorttia, ihan sen takia että tosissaan tulee sitten säästettyä :)

Paljon helpompi olis jos Tapiolassa olis tuo konkreettinen pankkitoimisto, että pitäis oikeesti vaivautua hakemaan rahaa jos sitä meinaa saada. Netissä kun on niin kätevä vieläkin vaan siirtää rahaa tililtä toiselle. ja äitille sanoin jo tuossa, että se saa ottaa nuo tunnukset mukaansa joskus, että joudun sille sitten edes soittamaan jos rahaa haluan tuolta tililtä pois :)

Nyt tuntuu hyvältä, ettenkö sanois :)

S

*Sandy*

Vieraileva tähti
Meillä kanssa säästäminen etenee, hitaasti, mutta etenee kuitenkin. Ollaan nyt kultun kanssa laitettu joka kuukausi 80 euroa (eli yhteensä 160 euroa) säästöön. Nyt laitetaan veronpalautusrahoista 100 euroa myös säästöön.
Kauheen hitaasti silti sen säästötilin saldo kasvaa :?
(tahtois jo oman kämpän!)

N

nele

Vieraileva tähti
Suosittelen säästämään moneen paikkaan, jos säästää moneen asiaan. Itse esimerkiksi säästän silmäleikkaukseen (tavoite 5 vuotta), matkusteluun (koko ajan) ja pieniä summia muihin juttuihin.
Minulla on kaksi käyttötiliä, joista toista käytän yleisesti kaikenlaiseen (laskuihin, ruokaan jne.) ja toista käytän reissatessa. Lisäksi on yksi normaali säästötili, johon säästän pieniä summia muuten vaan. Sitten on rahasto, johon säästän silmäleikkausta varten. Ja lisäksi on vielä vanhanaikanen säästöpossu kotona, johon säästän lompakosta senttejä. Ja nuo sentit ovat ilmaisia, koska niitä 5- ja 10-senttisillä ei paljoa kuitenkaan tee, mutta ajan päästä niistä on tullut iso summa. Tällä tavalla minulla on AINA rahaa, vaikka saatan tuhlailla paljon lyhyen ajan sisään enkä tienaa hyvin. Kun raha on piilossa ja vaikeassa paikassa, sitä ei vaan käytä.

Suoraveloitus on päivän sana ihmisille, jotka eivät osaa hoitaa raha-asioitansa.

D

Drama Queen

Vieraileva tähti
Minulla on useampia tilejä. Käyttötili, säästötili ja yksi jota en käytä. Nykyisin olen työttömänä joten en saa säästettyä rahaa. Tienestit on 0 euroa kuussa. Olen elänyt yli kaksi kuukautta entisestä työpaikasta saaduilla lomarahoilla. Vielä ensi kuun sillä pärjään. Töissä ollessani sain siirrettyä säästötilille 100-200 euroa kuussa vaikka palkka ei päätä huimannut. Yhdessä kun asuu niin menot ovat pienemmät ja rahaa jää enemmän käteen. Pari vuotta olen pitänyt kirjaa menoista. Lasken jokaisen kuun lopuksi paljon mihinkin on mennyt rahaa, esim. ruokaan, tupakkaan ja vaatteisiin.

E

Emilie

Vieraileva tähti
Tuli myös mieleeni se, että jos tekee mieli hirveästi ostella asioita niin pistää heti ensimmäisenä jäitä hattuun. Nimittäin jos törmäät johonkin esineeseen/asiaan, joka pitää välttämättä saada, niin mieti että tarvitsetko sitä todella. Sitten mieti että saako vastaavaa mistään halvemmalla, jos se on hyödyllinen. Jos on hankala pitää näppejään erossa kaikista ihanuuksista niin sitten ei pidä mennä kauppoihin turhaan kiertelemään ja jos menee niin päättää valmiiksi mitä sieltä aikoo ostaa. Vaateostoksille mennessä asetan aina jonkin sortin rajan mitä tuhlaan yhteen vaatteeseen. Toinen on että otan vain tietyn summan rahaa käteisenä niin ei tule vingutettua korttia. Ja sitten niitä säästyneitä rahoja voi hypistellä onnellisena eikä katsoa kuukauden päästä kaappiin miettien:"Miksi minä tuonkin ostin?" :D

M

martitta

Vieraileva tähti
En tiedä onko täällä jo mainittu säästämiseen liittyen näitä asioita, kirjoitan kuitenkin.

Jos haluaa säästää sähkö- ja vesilaskussa, niin kannattaa ottaa kylmempiä suihkuja ja hoitaa suihkussa käyminen nopeammin. Ensinnäkin kun sulkee hanan pesuaineiden laittamisen ajaksi, huomaa heti kun vesilasku on pienempi.. :)

J

jenn.

Vieraileva tähti
Mä avasin nettipankissa sellasen tilin, johon voin säästää ja siihen tulee sit pientä korkoa... Pitäis vaan saada sinne vähän rahaa laitettua :D

M

marimma

Vieraileva tähti
martitta sanoi:
Jos haluaa säästää sähkö- ja vesilaskussa, niin kannattaa ottaa kylmempiä suihkuja ja hoitaa suihkussa käyminen nopeammin. Ensinnäkin kun sulkee hanan pesuaineiden laittamisen ajaksi, huomaa heti kun vesilasku on pienempi.. :)
Yllättävän harvassa vesilaskussa toi toimii. Ainakin jos vuokralla asuu. Näyttää olevan kuitenkin suurinosa aina niitä kiinteellä maksulla olevia :)
Muuten ihan hyvä tietysti.

Lääkkeissä kannattaa alkaa ottaa niitä rinnakkaistuotteita :)
Kelakin vissiin on puhunut että voisi alkaa korvaamaan aina niitä halvempia tuotteita ennemmin.. Ehkä joskus.

M

Monsu

Vieraileva tähti
Minä olen myös todella huono säästäjä. Olen monta kertaa päättänyt, että alan tarkkailla rahankäyttöäni/ostoksiani hieman tarkemmin ja säästän kaiken, minkä vain mitenkään pystyn. Aluksi tämä toimiikin ja huomaan, että mulle jää enemmän rahaa kuin ennen. Mutta sitten innostun siitä, että rahaa todellakin on enemmän ja kuun loppuun mennessä kaikki on taas käytetty... :oops:

Mutta onhan sekin totta, ettei Kelan opintotuesta ja asumislisästä hirveästi säästellä, kun täytyy rahan riittää perusasumiseenkin. Enkä mä enää sorru tekemään heräteostoksia niin usein kuin ennen, koska olen tajunnut sen, ettei sitä rahaa yksinkertaisesti ole niin paljoa. Asiat tärkeysjärjestykseen.

Mullakin on tällä hetkellä kaksi tiliä, yleinen käyttötili ja toinen periaatteessa "säästötili." Säästötilille en ole saanut laitettua rahaa vähään aikaan, kun edes kotona oleva perinteinen säästöpossu ei täyty päätä huimaavalla vauhdilla... Mutta ajattelin niin, että kesätöiden palkasta yritän laittaa suunnilleen puolet säästöön, niin voin sitten käyttää ne paljon myöhemmin johonkin oikeasti hyödylliseen.

K

Kippu

Vieraileva tähti
Mä en oo koskaan ollut hyvä säästämään rahaa. Ihan viimeaikoina ei ole säästäminen edes pahemmin kiinnostunut. Saan semmosta palkkaa, josta kyllä sais ihan helposti säästöön vähäsen joka kuukausi, mut ei vaan innosta, olen kai liian mukavuudenhaluinen #-o Aina pakko ostaa palkkapäivänä jotain piristettä, vähän vaatteita tai hajuvesi tai kampaamokäynti, vaikkei niitä varsinaisesti edes tarvitsisi. Turhat pikkuostokset on jäänyt, tai ainakin vähentyneet, mut yhä uppoaa vähän liikaa rahaa lehtiin, limuun, H&M:n halpiskoruihin.......ja viikonloput nyt on luku sinänsä :D

Luulen kyllä että kun (jos) lähden kohta opiskelemaan, alkaa säästäminenkin vähän kiinnostaa.

V

Vierailija

Vieraileva tähti
Monet luulee, että kun vesi kuuluu vaikka vuokraan, niin sillä vedellä voi läträtä ja suihkussa oleskella miten paljon haluaa. Näin ei kuitenkaan ole. Veden lämmittäminen tapahtuu sähköllä, josta joutuu maksamaan. Jokainen lämmitetty vesilitra siis kasvattaa sähkölaskua. Vain kylmän veden valuttamisesta ei tule lisäkustannuksia, jos vesi kuuluu vuokraan.

B

boonuswaykäytäjä

Vieraileva tähti
Tavallisten Plussa pisteiden ja S-Bonusten lisäksi. Nettikaupoista voi saada ns. ostohyvitystä(tai "cash backia") Kun menet nettikauppaan näiden cashback sivustojen kautta. Hyvitys parhaimmillaan 10% ostoksista.

Palveluita on esim Bonusway. Saat lisäksi 10€ liittymis bonuksen kun liityt tämän linkin kautta -> www.bonusway.fi