Mikä on uutta

Tervetuloa Cosmopolitanin keskusteluihin!

Osallistu keskusteluihin joko anonyymisti tai omalla nimimerkilläsi. Luethan keskustelualuuen säänöt täältä. Tervetuloa mukaan!

Voit aloittaa uuden keskustelun siirtymällä valitsemallesi keskustelualueelle ja kirjoittamalla suoraan punaisen vaakapalkin alapuolelle ("Kirjoita viestisi tähän").

Rekisteröi käyttäjätilisi foorumille klikkaamalla tästä!

paljon saatte opintotukea kuukaudessa?

• Keskustelun aloittaja jassuu-
  • Aloitettu
V

Vierailija

Vieraileva tähti
Saan täyden opintotuen ja asumislisän. Opintotukea tulee 298e ja asumislisää n.200e. Siitä sitten vielä verot pois niin käteen jää likimain 470 euroa. Vaikea olisi selvitä, jos en kävisi töissä koulun ohella.

V

Vierailija

Vieraileva tähti
Saan täyden opintotuen ja asumislisän eli suunnilleen sen 470 euroo kuussa. Asutaan poikaystävän kaa yhes ja se käy töissä ni ei elo oo ihan kädestä suuhun meininkiä ja itelläki kivasti kertyny säästöjä kotona asuessa. Mut silti teen kerran-pari viikossa kassavuoroo.

V

Vierailija

Vieraileva tähti
420 euroa saan tukia yhteensä (noista siis jo miinustettu verot), eli 200 e asumislisää ja 220 e opintotukea.

V

Vierailija

Vieraileva tähti
Toisella asteella sain päälle 400e, oisko ollu tuo 420e/kk yhteensä.

V

Vierailija

Vieraileva tähti
Täyden opintotuen ja asumislisän eli n. 470 euroa. Teen myös lisäksi töitä aina kun ennätän :)

V

Vierailija

Vieraileva tähti
itse san opintotukea huimat 15e kuussa... jotenkin ei hirveesti lohduta :D

H

HiltoninPariisi

Vieraileva tähti
Aloitan opiskelun ammattikorkeessa, asun vanhempien luona ja saan vaivaiset 55€ kuussa :D:D

V

Vierailija

Vieraileva tähti
hmm, mitähän se on, vähän alle viis sataa. saan siis täydet AMK opiskelijatuet (opintotuki ja asumislisä). + 300e tulee opintolainalla joka kk lisää.

V

Vierailija

Vieraileva tähti
Mä saan opinto ja asumistukea yhteensä tasan 300e, en nyt tarkalleen muista et kumpaa oli mitenkä paljon :D Mutta voin kertoa ettei toi riitä mihinkään. Meillä on vuokra 580e, mä maksan siitä 250e, jotta mulla jäisi edes se 50e käyttörahaa muuhun kuukaudessa, mies siis maksaa loput vuokrasta....ja sähkölaskut, vesimaksut, saunamaksut, nettilaskut yms.. Välillä se tuntuu hirveeltä, kun en ite voi maksaa mutta toisaalta, mieshän käy töissä, ja sillä on melkein 2000e palkka, ja mä hoidan muuten kotia, siivoon jne. Mutta kohta mies jää työttömäksi joten kauhulla odotan miten tullaan pärjäämään :(

V

Vierailija

Vieraileva tähti
Tekeekö kukaan muuten budjettia, vai miten sen rahan saa venymään? Mullakin jää vain 200 vuokran jälkeen käteen, eikä sillä oikeen pysty elämään. Rahaa ei jää varsinkaan shoppailuun tai reissaamiseen. Tai ehkä sohvasurffaamalla tai vuokraamalla asunnon yksityiseltä: www.wimdu.fi

V

Vierailija

Vieraileva tähti
Verojen jälkeen 423 euroa tulee yhteensä asumislisää ja opintotukea :) Eli asumislisä on täydet 201,60 ja loput sitä opintotukea.

K

Köyhä opiskelija

Vieraileva tähti
Olen 18 vuotias, asun yksin ja käyn ammattikoulua.
Opintotukea saan kuukaudessa 63e ja asumistukea 220 vuokrani on 485e + sähkö 21e+vesi 23e 
Vuokrani on lähialueen halvimpia
Kyllä tämä suomen opintotuki on perseestä